«بارها و بارها دیده‌‌ام كه آدم ها درباره میزان مسافتی كه در یك روز یا در یك هفته طی كرده‌اند صحبت‌كنند، اما به ندرت دیده‌ام كه آنها از آنچه طی مسافت‌ها دیده‌اندحرف بزنند.» از «لوئیز آمور»

سلام.

بخش سفرنامه از بخش های جدیدی هست که سال 94 به وب سایت اضافه شد و چون سفر جزو اهداف سال 94 من هست هرچند وقت یکبار برنامه سفر طراحی میکنم و بعد از اون به شیوه سفرنامه از طریق وب سایت شما را با محلی که رفتم آشنا میکنم و توضیحاتی می دهم و همچنین تصاویری از این سفر.

اولی برنامه سفر سال 94 ، برای روزهای 12 و 13 فروردین بود به سمت سمنان برای بازدید از روستای شهمیرزاد و چشمه های طبیعی باداب سورت و همچنین منطقه حفاظت شده و جنگلی میانکاله.

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

صبح 12 فروردین ساعت 7 صبح از ابتدای اتوبان امام علی به سمت سمنان شروع به حرکت کردیم.

کمی که از مسیر گذشت نزدیکیای پاکدشت برای صرف صبحانه توقف کردیم و یک صبحانه کامل صرف شد و حرکت کردیم به سمت گرمسار و بعد از اون سمنان.

حوالی ساعت 11 صبح به شهمیرزاد رسیدیم که تقریبا 15 کیلومتر بعد از سمنان است.

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

قبل از سفر با یکی از اقوام دوستانم هماهنگ کرده بودیم و کلیک منزلی که اونجا داشتند را گرفته بودیم ، خوب طبق آدرس رفتیم و به اشتباه به جای بلوک A وارد بلوک B شدیم و رفتیم طبقه پنج و چون نمیدونستیم اشتباه آمده ایم طبق آدرسی که داده بودند وارد طبقه پنجم و در سمت چپ شدیم و اتفاقا کلید به در خورد و ما بی خبر از همه چی وارد خانه شدیم :)

تقریبا یک ساعتی داخل خانه بودیم و وقتی خیلی تلاش کردیم برای اینکه فلکه آب خانه را از زیرزمین باز کنیم و موفق نشدیم با دوستمان در تهران که منزل برای او بود تماس گرفتیم و شرح جزئیات دادیم و متوجه شدیم که باید بریم بلوک بغلی و این بلوک نیست . نکته جالب اینجاست که کلید طبقه پنج بلوک A  به طبقه 5 بوک B میخورد . :) . به هر حال بعد از این کشمکش اولیه به منزل مشخص شده برای استراحت شب رسیدیم و گردشگری را بعد از اطمینان از محل سکونت شروع کردیم .

اولین مکانی که برای بازدید کردن رفتیم ، میدان اصلی شهمیرزاد بود که به گفته دوستان که اصالتا شهمیرزادی بود ، در گذشته فقط همین میدان و خانه های اطراف میدان بوده کل شهر ولی به مرور گسترش پیدا کرده.

کلا هیچ چیز از همون اول کامل نیست ، یادم میاد آقای رضایی (روانکاو) هم تو یکی از سخنرانی هاشون این مساله رو اشاره کرده بودند که سعی نکنید وقتی می خواهید موضوعی که در ذهنتان هست را پیاده سازی کنید کامل ، کامل ارائه بدهید بلکه با حداقل های ارائه دهید تا دیده شود که پیاده سازی شده سپس آن را گسترش دهید.

خودم حس می کنم زندگی های ما هم همینگونه هست ، شما ببینید زندگی های مشترکی که زن و مرد با هم زندگی شان را گسترش داده اند و به چیزهایی که خواسته اند رسیده اند بسیار لذت بیشتر ی می برند نسبت به کسی که به صورت کامل وارد زندگی شده اند ، گسترش میتونه انگیزه برای حرکت های بعدی بدهد . ، کلا بهتره زیاد تو شروع حرکت هامون وارد جزئیات نشویم و فقط قدم اول را برداریم.

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

کنار میدان اصلی شهر یک پارک بود که تقریبا به شکل شیطان کوه لاهیجان طراحی شده بود یعنی پله میخورد به صورت مارپیچ و بالا میرفت ، و قشنگ بود و با توجه به هوای عالی شهر ، خیلی می چسبید این پیشروی روی پله ها.

بالای این پله یک مجسه از یک عقاب بود که بال های خود را باز کرده بود و با توجه به ارتفاعی که از زمین گرفته بودیم با بالا آمدن از پله ها واقعا نمای خیلی زیبایی داشت از کنار این عقاب به شهر نگاه کردن. خود این مکان تلستیج هم داشت برای بالا رفتن که این دو روز بسته بود به دلیل سرمای هوا.

خوب شهمیرزاد خیلی شهر بزرگی نیست ، ولی هوای فوق العاده ای دارد ، بعد از میدان اصلی کمی در کوچه پس کوچه های شهمیرزاد که هنوز بافت قدیمی خودش را حفظ کرده بود قدم زدیم و یا با ماشین گذشتیم .

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

بعد از صرف ناهار حوالی ساعت 14 به سمت باداب سورت حرکت کردیم ، از شهمیرزاد به سمت جاده کیاسر حرکت کردیم و بین راه تابلوی مربوط به روستای باداب را میبینید که باید بپیچید به اون سمت و به سمت کوهی که چشمه باداب سورت در آن است تا اول کوه با ماشین برید و از اونجا به بعد یا با نیسان هایی که گذاشتند باید برید تا قله یا خودتون اگر اهل کوه نوردی هستید من خودم پیشنهاد رفتن از طریق کوه را می دهم چون خودش خیلی جذاب هست هرچند یکم شیبش زیاده و به نفس نفس میفتید ولی حس خوبی به شما میده مخصوصا منظره پشت سرتون هنگام بالا رفتن . برای درک بهتر منظره عکس های پایین را نگاه کنید .

بالای کوه برسید به چشمه های باداب سورت رسیده اید.

اصلا باداب سورت داستانش چیه ؟

این مطلب ویکی پدیا در مورد باداب سورت هست که میتونید درک کلی از اون پیدا کنید.

این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمهٔ پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمهٔ دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنهٔ کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

عکس هایی که آنجا گرفتم.

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

بسیار زیبا بود ولی خوب متاسفانه برخی گردشگران رعایت نمی کردند و با کفش وارد چشمه های می شدند ، چشمه هایی که 10000 سال طول کشیده تا ایجاد شود و تخریبش به همین راحتی صورت می گیره ، سازمان گردشگری ایران هم که هیچی .

نکته قابل توجه در مورد باداب سورت هم این است که تنها 3 کشور در جهان چنین چشمه ای دارند.

حوالی ساعت 18 از باداب به سمت شهمیرزاد حرکت کردیم و ساعت  20 هم در روستا بودیم و کمی باز در کوچه پس کوچه ها قدم زدیم و یک شام سبک و استراحت برای ادامه برنامه از صبح فردا .

در مسیر برگشت به شهمیرزاد هم عکس های جالبی از ابر و مه و خورشید گرفتم .

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

پیاده روی شبانه تو کوچه های روستایی درسته یکم ترسناکه  ولی خیلی می چسبه :).

این هم شام سبک :).

یه نکته ای را که بهتره بگم اینه که اگر مسافرتتون یک روز کامل یا بیشتر هست حتما با خودتون شارژر ببرید و یک باتری اضافه یا شارژر های همراه که ممکن هست خیلی پشیمون شوید از اینکه این کار را نکردید و دقت کنید که وقتی در مسافرت هستید کسی با شما طبیعتا کار خیلی مهمی ندارد پس گوشی خودتون را روی حالت Airplan بزارید که تقریبا 5 ساعت شارژ اضافه به شما می دهد و دیگه پیامک و زنگ گوشی شما را اذیت هم نمی کند.

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

صبح روز بعد ساعت 7 صبح به سمت کیاسر حرکت کردیم و آنجا صبحانه را خوردیم . قبل از اینکه به کیاسر برسیم با منظره ای عالی روبرو شدیم و اون هم این بود که ما داشتیم از بالا به کیاسری نگاه می کردیم که ابر کل شهر را فرا گرفته بود .

بعد از کیاسر به سمت میانکاله حرکت کردیم که در آخر سفرنامه روی نقشه مسیر حرکتی را نشان می دهم.

میانکاله منطقه حفاظت شده حیات وحش هست و فقط سالی یکبار و آن هم 13 فروردین برای عموم باز هست . طبیعتا تراکم ترافیکی بالایی درب ورودی منطقه بود ولی وقتی وارد شدیم چون یکی از دوستان آشنا بود با اینجا از طریق جاده ساحلی کلی دور شدیم و در منطقه ای که کسی نبود ماشین را پارک کردیم و کمی ماجراجویی را آغاز کردیم.

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

اگر قصد داشتید برنامه ما را دنبال کنید سعی کنید حتما با خودتون کتونی با ساق بلند ببرید چون احتمال پیچ خوردگی پا تو جنگل میانکاله بالاست و کمک تا به شما برسه معلوم نیست چقدر زمان ببره.

موقعیتی که ما بودیم در کنار ساحل بود و ما می خواستیم از طریق جنگلی که روبروی ما بود و این جنگل پر بود از درخت های انار وحشی به رودخانه پلیکان ها برسیم که متاسفانه راه را گم کردیم و نرسیدیم به دریاچه پلیکان ها با این که Gps همراه ما ، نشان می داد که خیلی نزدیک به دریاچه هستیم ولی خوب تراکم درختان اجازه پیش روی بیشتر به ما نمی داد انشاالله سیزده سال آینده به دریاچه هم می رسیم .

بخشی هایی از تصاویر مسیری که در آن بودیم را ببینید.

سفرنامه شهمیرزاد ، باداب سورت ، میانکاله

بعد از اینکه منطقی نمی دیدیم پیشروی را، در منطقه ای زیبا چادر زدیم و ناهار را صرف کردیم و بعد از یک ساعتی استراحت به سمت دریا بازگشتیم.

ور در آخر هم کمی کنار دریا نشستیم و از آرامش صدای دریا لذت بردیم و به سمت تهران حرکت کردیم.

نقشه ها و مسیرها.

شهمیرزاد

باداب سورت

میانکاله

خوب این اولین سفرنامه ای بود که می نوشتم و حالا باید منتظر بازخوردها باشم تا بهتر بشه برای سفرهای بعدی .
بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی.